Veelgestelde vragen
Vind antwoorden op de meest gestelde vragen over VZO Nederland
Staat je vraag er niet tussen?
Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.
Neem contact opAlgemeen
Veilige Zorg Ondersteuning Nederland bv is een uitzend-/detacheringsbureau van professionals die zorginstellingen begeleiding, ondersteuning en veiligheid bieden. Het is onze missie om een veilig zorgklimaat te creëren waarin de behandeling, welzijn van cliënten, bewoners, medewerkers centraal staan.
Omdat wij een dienstverlenende organisatie zijn en medewerkers ter beschikking aan derden stellen, vallen wij volgens de wet onder een uitzend-/detacheringsbureau.
Wij leveren medewerkers die, naast het waarborgen van de veiligheid, ook alle basis- en begeleidingstaken kunnen overnemen in elke klinische setting in de zorgsector, wanneer sprake is van een verhoogde kans op agressie. Ook ondersteunen we cliënten die moeilijk verstaanbaar zijn, bijvoorbeeld tijdens een ambulante setting of een bezoek. Onze VZO'ers zijn professioneel opgeleid en getraind in agressiehantering, communicatietechnieken, de-escalatie, weerbaarheid en professioneel optreden.
Ad hoc inzet
Inzet dat per direct nodig is door bijvoorbeeld ziekte, uitval, acute opname of opschaling.
Uitzending
Wij verwerken open diensten in het maandrooster van onze medewerkers.
Detachering
Wij detacheren teams en individuele medewerkers en beheren de planning.
Calamiteitenservice
Korte, gerichte inzet van één of meerdere medewerkers. Denk aan EBK-bezoeken, slecht-nieuwsgesprekken, huisbezoeken en medische afspraken.
Trainingen
Wij geven incompany trainingen aan medewerkers op locatie. Denk aan fysieke en verbale agressiehantering, motiverende en de-escalerende gesprekstechnieken en assertiviteitstrainingen.
Zorgvervoer
Wij vervoeren cliënten en bewoners wanneer vervoer per ambulance niet noodzakelijk is.
Lees hier meer over hoe wij je kunnen helpen
Wil je liever een andere samenwerkingsvorm? Wij leveren graag maatwerk en denken graag met je mee. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
GGZ (geestelijke gezondheidszorg), VG-sectoren (gehandicaptenzorg), Jeugdzorg, Verslavingszorg, Ouderenzorg, Forensische zorg.
Alle medewerkers beschikken over een geldige VOG met relevante screeningsartikelen (45) en is onderdeel van de arbeidsovereenkomst. Elke 12 maanden voeren wij een nieuwe screening uit.
Omdat wij onze medewerkers zelf opleiden en graag een langdurige samenwerking met ze aangaan, zijn alle medewerkers bij Veilige Zorg Ondersteuning Nederland in loondienst.
In de meeste gevallen rapporteren onze medewerkers binnen het systeem van onze opdrachtgever. Andere afspraken zijn bespreekbaar.
Ja, via interne en externe scholing en partners.
Ja, bij zorginstellingen aan wie wij medewerkers leveren leiden wij ook hun medewerkers op.
- Ziektebeeldherkenning (psychopathologie) en omgangsnormen
- Fysieke en verbale agressiehantering (inclusief signaleringsplan en agressie ladder)
- Motiverende en de-escalerende gesprekstechnieken
- Assertiviteit
- Wet- en regelgeving
- Zorgtrainingen op maat
- Communicatietechnieken voor beginners
- Ethiek en morele vraagstukken
- Ontwikkelingspsychologie
Pas na het afronden van een interne medicatiecursus bij en in overleg met de opdrachtgever, is onze medewerker bevoegd om medicatie toe te dienen.
Ja, deze taken zijn onderdeel van hun werkzaamheden.
Onze medewerkers voeren geen taken uit waarvoor zij niet bevoegd zijn of bekwaam in zijn. Zij handelen volgens instructies en afspraken t.a.v. medische en financiële handelingen. Over aanvullende taken kunnen we desgewenst afspraken maken.
De werkzaamheden van een VZO'er vraagt veel. In basis draait die mee als ondersteuner op de afdeling of woongroep. Wanneer de spanning oploopt, is hij of zij getraind om direct te handelen. Dat vereist een unieke combinatie van goede sociale vaardigheden, mentale weerbaarheid, inzicht en fysieke paraatheid. De spanning tijdens een-op-een-ondersteuning, groepsbegeleiding of separatiebezoek, is vaak uitdagend. Daarom moet een VZO'er stevig in zijn/haar schoenen staan, letterlijk en figuurlijk. Door specifieke trainingen zoals fixatie- en interventietechnieken en gesprekstechnieken zijn ze in staat om een situatie te de-escaleren, zonder dat de omgeving er onder lijdt.
Sollicitatieproces
Via het sollicitatieformulier bij de vacature solliciteer je eenvoudig online. Vergeet niet je cv en een motivatiebrief bij te voegen.
Ja. Om je sollicitatie goed te kunnen beoordelen, ontvangen we graag je motivatiebrief.
Nadat wij je sollicitatie hebben ontvangen, krijg je van ons automatisch bericht dat we je motivatiebrief en cv binnen 2 weken beoordelen. Als er een match is, bellen we je om je uit te nodigen voor een gesprek bij ons op kantoor.
We streven ernaar binnen 2 weken te reageren.
We behandelen je gegevens vertrouwelijk en bewaren deze volgens de geldende privacywetgeving.
Nee, dit is niet mogelijk. Wij vinden een online gesprek minder persoonlijk en zien iedere kandidaat graag in persoon bij ons op kantoor.
Ja, een VOG is noodzakelijk en moet jaarlijks opnieuw aangevraagd worden.
Contracten & Arbeidsvoorwaarden
In je contract vind je afspraken over je functie, salaris, werktijden, vakantiedagen en eventuele aanvullende regelingen.
Tijdens je proeftijd kunnen zowel jij als VZO Nederland de arbeidsovereenkomst per direct beëindigen. De duur van je proeftijd is opgenomen in je arbeidsovereenkomst.
Wij hanteren het wettelijke minimum zoals via de cao is geregeld: 4 x het aantal dagen dat je per week werkt. Bij een fulltime dienstverband is dat dus 20 dagen per jaar.
Wij hanteren hiervoor de wettelijk, geldende regelingen. Onze hr-afdeling kan je vertellen hoe je verlof kunt aanvragen en welke voorwaarden er gelden.
Wij hanteren de cao van ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen), de cao voor uitzendkrachten.
Salaris & Vergoedingen
Dat is meestal rond de 27e van de maand. De exacte datum staat in het personeelshandboek.
Ja. Wij zijn aangesloten bij een pensioenfonds. Op het moment dat je in dienst komt, ontvang je hierover meer informatie.
Neem direct contact op met de salarisadministratie via financieel@vzo-nederland.nl zodat dit snel gecorrigeerd kan worden.
Ziekte & Verzuim
Meld je ziek bij je leidinggevende of volgens de afspraken die in het verzuimprotocol staan. Ook moet je je telefonisch ziek melden bij de afdeling planning via 06-14300026.
Na je ziekmelding neemt onze hr-afdeling en eventueel de bedrijfsarts contact met je op. Samen maak je een plan om te re-integreren.
De bedrijfsarts neemt meestal zelf contact met je op. Als je daar niet op wil wachten, kun je ook een afspraak aanvragen via onze hr-afdeling.
Ontwikkeling & Opleiding
Zodra je in dienst treedt, volg je een aantal interne trainingen zoals fysieke weerbaarheidstraining, ziektebeelden en vormen van agressie.
- Fysieke en verbale agressiehantering
- Motiverende en de-escalerende gesprekstechnieken
- Assertiviteit
- Wet- en regelgeving
- Zorgtrainingen op maat
- Communicatietechnieken voor beginners
- Ethiek en morele vraagstukken
- Beroepscode voor beroepsbeoefenaars in de zorg
- Ontwikkelingspsychologie
Eén keer per jaar heb je een gesprek met je leidinggevende over je prestaties, doelen en ontwikkeling. Je ontvangt hiervan een verslag.
Uitdiensttreding
Opzeggen doe je schriftelijk of per e-mail via administratie@vzo-nederland.nl.
De wettelijke opzegtermijn is 1 maand, tenzij er in je contract of cao iets anders vermeld staat.
We betalen alle niet-opgenomen vakantiedagen uit bij je eindafrekening, mits dit anders in de ABU-cao is opgenomen.
Planning
Op de 24e van elke maand publiceren we het nieuwe rooster via het roostersysteem.
Dit kan je telefonisch opnemen met de afdeling planning via 010-2126952 of 06-14300026.
Dit doe je via het roostersysteem. Zorg dat je aanvraag op tijd indient.
Ja, ruilen is toegestaan mits jullie allebei akkoord zijn en de wijziging tijdig is overlegd met de afdeling planning. Pas na goedkeuring van afdeling planning is de ruiling definitief. De afdeling planning heeft de bevoegdheid om de ruiling af te wijzen.
We streven naar een evenwichtige verdeling van de diensten waarbij we rekening houden met bezetting en jouw beschikbaarheid en contracturen. Daardoor kan het zijn dat je op onregelmatige tijden werkt.
Ja, je kunt je beschikbaarheid tot de 20e van elke maand doorgeven. Daarna wordt het rooster als definitief beschouwd.
We proberen altijd zoveel mogelijk rekening te houden met verzoeken, maar soms hebben we te maken met onderbezetting in de periode dat je vrije dagen hebt aangevraagd. Ook kan het zijn dat je je aanvraag te laat hebt ingediend.
Nog vragen?
Staat je vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op.